Боинг 747 на Върджин Атлантик Еъруейс
Двигател Rolls-Royce RB.211, използван в В.747-230 и DC 10
Какво е вулканична пепел!?
Вулканичната пепел, като явление, което е продиктувано от значителни вулканични изригвания започва да се разглежда активно след 1982 година. Причината, която провокира изследванията в тази област е първия случай на авиационно произшествие, вследствие на попадане в облак от вулканична пепел, регистриран на 24 юни 1982 година. Въздухоплавателно средство тип Боинг 747, при изпълнение на полет на височина 11 300 m по маршрут Куала Лампур Малайзия до Пърт Австралия, получава отказ на четирите двигатели. След спиране на двигателите, въздухоплавателното средство в продължение на 16 минути снижава с отказали двигатели от 11 300 m до 3 600 m, когато пилота успява да запусне три от двигателите и успешно да извърши аварийно кацане в гр. Джакарта.
Към днешно време Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО) разполага с 9 консултативни центъра за вулканична пепел. В Европа има 2 центъра:
Лондон с район на отговорност Великобритания и Северния Атлантик;
Тулуза - континентална Европа и Африка, включително западна Русия и Индия.
Тези центрове са оборудвани с мощни електронноизчислителни машини, които обработват огромно количество метеорологична информация. Входните данни са от наземни метеорологични обсерватории, метеорологични радари, геостационарни спътници разположени на 36 000 км, орбитални спътници, самолети, кораби и др.
24.05.2011 17:36
25.05.2011 13:28
25.05.2011 19:10
28.05.2011 13:40
31.05.2011 17:31