Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.08.2010 11:07 - Какво съдържа и какво прави вашия климатик
Автор: anatoli1606 Категория: Новини   
Прочетен: 1928 Коментари: 1 Гласове:
1



 

Климатика е машина, която премества енергия във вид на топлина от едно място на друго. В зависимост от нуждите ви почечето климатици могат преместват тази топлина от помещението в околната среда и обратно. imageТова движение на топлина използва един фундаментален физичен закон, който се отнася до поведението на газовете при промяна на температурата и налягането (наречен "Цикъл на Карно"- всъщност цикъла на Карно е идеален случай- нещо, което в природата не съществува именно затова всеки климатик като всяка друга машина само се стреми към постигане на максимално доближаване до идеалните условия). Така този закон е основен за работата на всички произвеждани съвременни климатици, но за може да се реализира климатиците обикновено имат и спомагателни възли и агрегати, чрез които се цели постигането на колкото е възможно по- добро симулиране на "Цикъла на Карно".

  Какво съдържа и какво прави вашия климатик

Един от най-важните агрегати в климатика е компресора. Неговата функция е да повиши налягането на работния газ ( фреон) и да го движи през цялата система. imageМного често, може би сте чували за обикновен климатик, инверторен климатик или DC инверторен климатик. Всички тези имена идват от вида на компресора, който се намира в климатика или по скоро за начина на работа на електромотора, който задвижва бутало, перката или винта на компресора. Тъй като днес много често се използва електрическа енергия за захранването съвременните компресори, те съдържат електромотор, който превръща електрическата енергия в налягане на работния газ. Това, което трябва да имате предивд тук е, че този електромотор може да е с постоянна мощност или неговата мощност може да се променя в зависимост от условията. При всички случаи контролируемата мощност е за предпочитане пред постоянната и за това компресорите, които имат възможност да променят работната си мощност са за предпочитане. Именно заради това инверторните климатици в много от случаите са за предпочитане, тъй като те използват точно такива компресори, чиято мощност може да бъде контролирана. От друга страна възможността за управление на мощността на електромотора не е единствения важен параметър. По скоро най-важния параметър е коефициента на полезно действие на този мотор (КПД). Става въпрос за това какво количество енергия консумирана от електрическата мрежа бива трансформирана в желаната от нас енергия. В случая на климатик енергията се използва за повишаване на налягането на работния газ. Както казахме няма идеална машина и част от енергията се превръща в топлина. Това може да ви изглежда на пръв поглед добре но всъщност целта на електромотора е не да превръща електрическата енергия в топлина, а да я превърне в повишаване на вътрешното енергийно състояние на газа, което се изразява в налягане. Така компресора, който представлява съвкупност от електромотор и механичен елемент, които въздейства на работния газ е един от най-важните агрегати на един климатик.

Вторият важен компонент от един климатик е работния газ - фреона.. По принцип в "Цикъла на Карно" се говори за идеален газ и докато съвременните технологии позволяват да произвеждаме компресори с КПД много близко до идеалното, това все още не е валидно за фреоните. Тук има и един друг проблем: много от добрите фреони, които се произвеждаха в миналото се оказах вредни вещества за озоновия слой, който ни предпазва от вредното за нас ултравиолетово лъчение и бяха обвинени като главни виновници за изтъняването на този слой. Поради тази причина се наложи те да бъдат забранени за производство със закон и съответно да започне търсене на нови химични формули, които да удоволетворят нуждите на съвременната климатична техника. Количеството и качеството на фреона в даден климатик са от много голямо значение, тъй като именно той пренася енергията от точка А до точка Б. Затова е много важно точно колко количество топлина той би могъл да акумулира в себе си, така че за една и съща работа на компресора да може да се пренесе колкото е възможно повече топлина

Третият много важен компонент в съвремнния климатик е топлообменника. Всъщност в климатика има поне два топлообменника- един извън помещението, което се климатизира и един вътре в него. Много често се случва в помещенията да има повече от едно вътрешно тяло и съответно повече от два топлообменника, но принципа си остава същия. Задачата на топлообмениците е да отнемат топлина от точка А и да я предадат на фреона, който компресора придвижва до точка Б и там фреона отдава топлината на другия топлообменник, който от своя страна я отдава на средата около него (въздуха).

Освен тези компоненти, които са много съществени за работата на еди климатик има и други спомагателни възли:
  • Вентилатори, които задвижват струи въздух през топлообменниците. Тези вентилатори се движат от електромотори, които могат да са както с постоянна скорост на оборотите така и с регулируема.( Не всеки климатик има тази възможност)
  • Капилярка - повечето съвременни климатици използват капилярка (въпреки, че има и друг метод) за сваляне на налягането. (Всички съвременни климатици за домашна употреба имат този компонент). Напоследък на пазара се появиха и климатици с вграден терморегулиращ вентил (ТРВ). Този елемент по принцип е доста скъп, но е значително по добър от капилярката. По високата цена на ТРВ-то, естествено повишава и крайната цена на климатика, но пък това е за сметка на много по-добра ефективност при работата.
  • Четирипътен вентил- използва се само, ако даден климатик има и двете основни функции-ОХЛАЖДАНЕ и ОТОПЛЕНИЕ (Всъщност, климатици, които работят само в режим "охлаждане" рядко се намират на българския пазар, тъй като разликата в цената е нищожна и много рядко се търси климатик работещ само в режим "Охлаждане"). Предназначението на този вентил е да превключва пътя на фреона в съответната посока, така че да се изпарява или във външното тяло или във вътрешното. В съответствие на това къде се изпарява фреона имаме режим на отопление и режим на охлаждане. (Климатици работещи в режим на охлаждане нямат този възел)
  • Електронна платка(и), на която има микропроцесор, които се грижи за цялостен контрол върху параметрите на работа на климатика
  • Датчици- измерващи температура- на базата, на които микропроцесора взема решение в каква част от зададения алгоритъм да работи. Всеки климатик може да има различен брой датчици, но едни от най-важните са тези, които измерват температурата на въздуха.

В някой модели климатици понякога се добавят и други възли превръщайки ги не само в машина за отопление или охлаждане, а уред създаващ цялостен комфорт. Едни от тези възли са йонизатора и плазмения филтър. Тези компененти филтрират въздуха, който преминава през вътрешното тяло на климатика, едновременно с неговото охлаждане.



Тагове:   климатик,   Какво,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - :)
10.08.2010 12:57
Благодаря
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: anatoli1606
Категория: Бизнес
Прочетен: 3052999
Постинги: 731
Коментари: 1484
Гласове: 348
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031